آغاز ثبت نام حوزه مهدی موعود(عج)

ثبت نام آنلاین زمان ثبت نام از سوم خرداد تا پایان تیرماه 1398 می باشد (بعد از تاریخ فوق، به صورت تکمیل ظرفیت و در صورت نیاز ثبت نام می شود. انجام مصاحبه: از اول تا سوم مرداد

 

ورود به سامانه های حوزه علمیه

سامانه نجما

این سامانه مربوط به معاونت امور طلاب حوزه علمیه قم می باشد جزئیات بیشتر

سامانه سخا

این سامانه مربوط به خدمات حوزه های علمیه می باشد جزئیات بیشتر

سامانه سمتا

این سامانه مربوط به اداره تبلیغات اسلامی حوزه ها می باشد جزئیات بیشتر

سامانه سماوات

این سامانه مربوط به معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم می باشد جزئیات بیشتر

سامانه نجاح

این سامانه مربوط به سامانه پیشخـوان برخط خدمات حــوزه های علمیه می باشد جزئیات بیشتر

موقعیت جغرافیایی و گردشگری طالقان

  • طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه های زیبای البرز است که در 120 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده و از شمال به سلسله جبال البرز، از شرق به کرج، از جنوب به هشتگرد و از جنوب غربی به قزوین محدود می گردد. رودخانه شاهرود، قلب تپنده و مهمترين جريان آبي طالقان، از جمع شدن دهها نهر كوچك و بزرگ كوهپايه هاي طالقان تشكيل شده و از شمال شرقي به جنوب غربي در حال جريان است.

    این شهر را اوّل باید از رساله‌های مختلف با مضمون «دارالامن و الامان» جست‌وجو کرد. سرزمینی که مردم آنجا با عنصر محبت زندگی کردند و از آن خاک، مردمان معنوی و اثر گذار ظهور کرده و این مرهون آرامش و محبّت در یک محیط است که روح انسان را به تعالی و تکامل سوق می‌دهد.

    بزرگاني نظير صاحب بن عباد طالقانی، وزیر قدرتمند حکومت آل بویه به عنوان اولین حکومت شیعه مرکزی در ایران، ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی، دکتر حشمت، جلال آل احمد، تیمسار فلاحی و صدها چهره ديگر، تنها بخشي از علماء و بزرگان طالقان مي باشند.

    وجود تعداد زیادی از مقابر امام زادگان و علاقه مردم طالقان به بزرگان روحانی خویش، باعث شده است که بقاع و مزارات زیادی در روستاهای منطقه، وجود داشته باشد که در سراسر روستاهای پائین، میان و بالا طالقان، پراکنده می باشند.

  • تعداد چشمه های دایمی منطقه طالقان 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه می باشد که اهمیت وجود آب های زیرزمینی و بالابودن سفره آب زیرزمینی را در این منطقه نشان می دهد.

  • میزان بارندگی نسبتا زیاد این منطقه کوهستانی، چشمه ساران فراوان و رودخانه های فصلی و دائمی آن منشاء وجود و پیدایش آبشارهای زیادی است و این پدیده از جمله جلوه ها و زیبایی های طبیعی طالقان محسوب می شود. آبشارهای متعدد فصلی و دایمی در انحنای کوه ها و دامنه ارتفاعات چشم را می نوازد و جلوه خاص دارد.

  • آنچه به ارتفاعات و قله های طالقان زیبای درخور و ظرافتی دلچسب و جان افزا می دهد وجود مزارع سرسبز و پرگل و گلگشت های باطراوت و مفرح و تفرجگاه های دامنه ای است. گوناگونی و زیبایی دامنه های کوه های طالقان یکی از ویژگی های کم نظیر این منطقه است.

    در فواصل بین کوه های طالقان روستاهای متعدد و مزارع نسبتا هموار وجود دارد که طالقان را به لحاظ طبیعی از جلوه های چندگانه ای از زیبایی های توام با دشت و کوه بهره مند می سازد. طالقان تنها عزیمتگاه کوهنوردان نیست بلکه تفرجگاهی معتدل برای خانواده ها نیز هست. این ویژگی بویژه در سالیان اخیر توجه و علاقه بسیاری از گردشگران را به طالقان جلب نموده است.

طالقان در احادیث

حدیث گنج های طالقان

حدیثی از منابع شیعه و اهل سنت به نقل از امیرالمؤمنین علی (ع) بیان شده که «خوشا به حال طالقان، خداوند متعال دارای گنج هایی در آنجا است که از نه طلا است و نه از نقره، بلکه در آن خطه مردانی وجود دارند که خدا را آنطور که شایسته معرفت است شناخته اند و آنان یاران مهدی در آخرالزمان می باشند.»

این حدیث به نقل از حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و با اندکی تفاوت و به طور مفصل در کتاب «بحارالانوار» نقل شده است.

(کنزالعمال ،ملاعلی متقی هندی، ج7، ص262 / بحارالانوار، علامه مجلسی،ج52، ص307 / یوم الخلاص، کامل سلیمان، ترجمه علی اکبر مهدی پور، ص430).

حدیث تبرک طالقان

در روایتی به نقل از امام جعفر صادق(ع) اینگونه آمده که «بخ لطالقان» (مبارک باد بر طالقان). این توصیف، مقدس بودن منطقه و نقش آن در حوادث آخرالزمان را می رساند(همان ، ص259).

حدیث یاران طالقانی امام مهدی(عج)

روایاتی دلالت دارند که در آخرالزمان 13 تن، یا به قولی 24تن از یاران اصحاب خاص امام مهدی(عج) از طالقان می باشند (المحجة فی ما انزل فی القایم الحجة، سیدهاشم بحرانی، ترجمه سیدمهدی حائری قزوینی،ص 85).

حضور سیدحسنی در طالقان

در روایات مربوط به خروج«سید حسنی» که از علایم ظهور موعود (عج) به شمار می رود، به حضور او و یارانش در منطقه طالقان اشاره شده است.

مرحوم علامه مجلسی ضمن بیان روایتی، خروج سید حسنی را از مدینه می داند که مردانی از طالقان به دعوت او لبیک خواهند گفت(بحارالانوار، علامه مجلسی،ج13،ص 1163) با خروج سید حسنی، گنج های نهفته طالقان که همانا جوانان پر شور و با صلابت این منطقه هستند، عاشقانه گرد او جمع می آیند و به سوی کوفه حرکت می کنند.

این مطلب طی احادیثی از رسول اکرم (ص)، امیر المؤمنین علی (ع) و امام جعفر صادق(ع) بیان شده است. بر اساس حدیث منقول از امام علی(ع)، سید حسنی به همراه یاوران طالقانی خویش وارد شهر کوفه می شود و آنجا را ستاد فرماندهی خود قرار می دهد که در همان ایام خبر ظهور امام مهدی (عج) به او می رسد.( یوم الخلاص،کامل سلیمان،ص 1040).

رجعت شعیب بن صالح

بر اساس روایات،«شعیب» فرمانده سپاه طالقان است که به سید حسنی می پیوندد. در روستای «اوانک» طالقان، مقبره ای وجود دارد که به مقبره «شعیب بن صالح» معروف است و اهالی معتقدند که او از یاران خاص امام مهدی(عج) می باشد که در آخرالزمان رجعت می کند.

درباره محل خروج او علاوه بر طالقان ،«سمرقند» نیز بیان شده است. طبق حدیثی از امام محمد باقر (ع) شعیب به همراه سید حسنی و لشگریان دارای پرچم های سیاه برای نبرد باسفیانی (از چهره های منفور پایان تاریخ) به حرکت در می آیند که پس مبارزه ای سخت او را شکست می دهند و به سوی غرب پیش می روند تا به بیت المقدس می رسند.( همان، ص1042).

با بررسی تعدد محل خروج شعیب حداقل می توان این مسئله را پذیرفت که «طالقان» یکی از مراکز فعالیت شعیب پس از خروج است.

تربیت مبلّغ مهدویت

حوزه های علمیه سفیران هدایت، حوزه های جدیدی است که با طراحی و برنامه ریزی نوین، در صدد تربیت مبلغ جهت نشر احکـام و معارف اسلامی در سطح عموم، از سال 1378 فعالیت خود را آغاز نموده است.

این حوزه ها به لطف پروردگار و عنایات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ومصوبه 188 شورای عالی حوزه علمیه قم، تشکیل شده است.

مزایا:

  • ارائه مدرک کارشناسی بعد از گذشت پنج سال (10 ترم)
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر حوزه
  • امکان ادامه تحصیل در رشته های مختلف
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی
  • خوابگاه و غذای مناسب
  • استعدادیابی تخصصی
  • ارائه آموزش مرتبط با توانمندیهای فردی
Image Description

حوزه علمیه مهدی موعود(عج) شهرستان طالقان

  • هدف:

    تربیت مبلغ جهت نشر احکام و معارف اسلام در سطح عموم برای مناطق مورد نیاز.

  • توانایی مورد نیاز:

    امامت جماعت و مدیریت مساجد

    بیان مسایل شرعی، موعظه و تبلیغ با توجه به نیازهای منطقه ای

    اداره جلسات عزاداری و موالید حضرات معصومین علیهم السلام

    برگزاری جلسات آموزش و قرائت قرآن

    توانایی ادارة کلاسهای دینی، قرآن و عربی مدارس آموزش و پرورش

    راهنمایی و هدایت جوانان و نوجوانان در امور دینی و امور سیاسی اجتماعی

    انجام وظایف اجتماعی مربوط به روحانیون مانند اصلاح بین مؤمنین، پاسخ به سؤالات مذهبی، استفتاء مسایل جدید از مراجع بزرگوارتقلید، خواندن عقد ازدواج و....

  • شرایط پذیرش:

    برخورداری از صلاحیتهای اعتقادی، اخلاقی، سیاسی

    اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی

    داشتن حداقل مدرک دیپلم با حداکثر سن 25 سال؛ ● تحصیلات بالاتر از دیپلم و خدمت سربازی به حد اکثر سن افزوده می شود.

    نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه و سوابق کیفری

    برخورداری از سلامت جسمی و روانی

    تعهد تحصیل تمام وقت به مدت 5 سال و عدم اشتغال به تحصیل در مراکز دیگر آموزشی

    تعهد محضری مبنی بر اشتغال به خدمت تبلیغی به میزان زمان تحصیل، در مناطق مورد نیاز

    قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه

    علاقه مندی به دفاع از دین با لباس مقدس روحانیت

    تبصره: بندهای فوق شاخصهای کلیدی بوده به گونه ای که فقدان هر یک، موجب عدم جذب داوطلب خواهد شد

  • شاخصهای امتیازی گزینش:

    آمادگی بیشتر برای فعالیت در مناطق محروم

    داشتن سوابق فعالیتهای مذهبی، اجتماعی و فرهنگی

    حافظین قرآن کریم یا نهج البلاغه

    داشتن انگیزة قوی معنوی

    تقیدات مذهبی (علاقه مندی به مسجد، نماز جماعت و...)

    جانبازان، آزادگان، ایثارگران و منتسبین درجه یک شهدا و جانبازان

    داوطلبین مناطق محرومی که روحانی ندارند

    حسن ظاهر و اخلاق نیکو

    قدرت بیان

    تحصیلات بالاتر از دیپلم

    توان فکری و معدل بالاتر

    خصوصیات ویژه از قبیل اصالت خانوادگی، ابتکار، خلاقیت و...

  • اهداف آموزشی:
    تسلط بر مباحث ذیل، به گونه ای که توان بکارگیری و تبلیغ آن را داشته باشد:

    مبانی اعتقادی اسلام

    احکام مورد ابتلا، مطابق با نظرات مراجع تقلید مشهور

    روانخوانی و تجوید قرآن کریم و شیوه تدریس آن

    مباحث اخلاق اسلامی و آداب معاشرت

    تاریخ اسلام و سیرة حضرات معصومین علیهم السلام

    مباحث روانشناسی و جامعه شناسی تبلیغ

    ادبیات عرب، به گونه ای که متون روایی و عربی روان را، صحیح بخواند و بفهمد

  • آشنایی با مباحث ذیل جهت ارتقاء و رشد علمی:

    فقه استدلالی و روش استنباط

    علوم قرآن و تفسیر در حد استفاده از تفاسیر عربی روان

    متون روائی، ادعیه و صحائف معصومین علیهم السلام

    علوم اسلامی (منطق، فلسفه، عرفان، حدیث شناسی و...)

    مدیریت اسلامی (مدیریت مساجد، مراكز مذهبی و...)

    آگاهیهای سیاسی ـ اجتماعی و روش تحلیل مسائل سیاسی

    كتابهای علوم حوزوی و دینی

  • اهداف تربیتی:
    این مجموعه بر آن است كه طلابی با ویژگیهای تربیتی ذیل، پرورش دهد:

    التزام عملی و اعتقاد راسخ به مبانی تشیع

    داشتن روحیه ولایی و محبت و معرفت لازم نسبت به ساحت مقدس ائمه طاهرین علیهم السلام بالاخص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

    التزام عملی به احكام شرعی

    رعایت مستحبات و مكروهات

    تخلق به اخلاق اسلامی و زی طلبگی و حسن معاشرت با مردم

    حساس نسبت به حفظ نظام اسلامی

    رعایت بهداشت و نظافت

    اهل ورزش و تحرك جسمی

اخبار حوزه